Rozhovor s personální ředitelkou Ostravského letiště Leoše Janáčka – Lenkou Filipovou

Pracovní začátky Lenky se pojí s nošovickou automobilkou. Nastoupila do firmy v roce 2007. Pracovali zde převážně mladí lide, kteří měli vizi a společný cíl, postavit základy nejmodernější automobilky v Evropě. Korejská kultura byla častou překážkou k plnění jejich úkolů. Na personálním oddělení této dynamické korporátní mezinárodní společnosti strávila 7 zajímavých a poučných let. Poslední dva roky vedla sekci vzdělávání. V roce 2017 po mateřské dovolené přišla nabídka, která se neodmítá a tak nastoupila na pozici personální ředitelky do Mošnova na Ostravské letiště. Svou vizi s kanceláří s výhledem na plochu s letadly ji představil bývalý šéf. ‚‚Od autíček k letadlům, co víc si ženská z rodiny, kde prim hrály vlaky může přát”…

1. Co Vás motivovalo ke změně?

Letectví je velmi zajímavý a jak můj šéf s oblibou říká “sexy obor”. A má pravdu. Věděla jsem, že do korporátu se vrátit nechci. Chtěla jsem se ještě posunout dál. A přišla tato výzva. Podnik střední velikosti zaměřený na poskytování služeb, žádná výroba. Jiné KPI, jiné potřeby zaměstnanců. Podnik, který byl dlouhodobě ztrátový, kde ze zaměstnanců čišela skoro až nespokojenost a prostředí uvnitř nebylo ani růžové a ani moc přívětivé, to byla z dnešního pohledu ta nejlepší volba. Z letiště, které bylo dlouhodobě ve ztrátě se nám ho, postupnými změnami, podařilo dostat do černých čísel. V roce 2017 jsme v oblasti personální práce začali se změnami v organizační struktuře, náboru nových kolegů do top managementu, soustředili pozornost na mzdovou problematiku, komunikaci s lidmi, která dlouhodobě chyběla, věnovali jsme letišti a srdcařům, kteří na něm pracují, péči, kterou si zasloužili. Důležitou součástí fungování pak byla koncentrace na rozvoj obchodních aktivit, což se podařilo.

2. Co pro vás z pohledu personalistiky znamenal rok 2023 na Letišti Ostrava?

Pro nás je každý rok v oblasti personální práce o náboru letních posil, tak abychom byli schopni zajistit bezpečný a bezproblémový chod letiště během letní sezóny, která je pro nás klíčová. Nábor, který řešíme vlastními silami je vždy tou největší výzvou. Mimo tyto aktivity se snažíme věnovat péči našim zaměstnancům, slavili jsme pracovní výročí, pořádali sportovní den, společně jsme sadili stromy, bavili se s dětmi našich kolegů na Mikuláše a se zaměstnanci měli možnost užít si na vánočním večírku. Mimo to řešíme každý rok mzdovou problematiku a vše co se pojí s personální agendou. Loni jsme opět měnili organizační strukturu a nově do mých kompetencí spadli naši kluci z IT. Začala jsem pronikat do světa 1 a 0, studovat pojmy jako kybernetická bezpečnost, NIS 2, katalog aktiv, oříšek a pro mě nová výzva. 

3. Jaké výzvy vás čekají v roce 2024?

Tento rok nás čeká náročné léto. Předpoklad nárůstu počtu odbavených cestujících je téměř 12 %, a to se už budeme blížit magické hranici 400 000 pasažérů odlétajících z našeho letiště.
K nárůstu nám pomohly obchodní aktivity v souvislosti s otevřením nových destinací v Itálii, Španělsku, Černé Hoře, Albánii. U nás na personálním oddělení nás bude opět čekat intenzivní nábor. Čáru přes rozpočet nám udělala novela ZP v souvislosti se zaměstnáváním na dohody konané mimo pracovní poměr a s tím související nárůst výdajů na mzdy. Mzdové výdaje u nás představují skoro 50 % nákladů. A my se bez brigádnických posil v létě prostě neobejdeme. V tomto roce nás také čeká Kolektivní vyjednávání, chceme se podívat na problematiku kompetenčních modelů, na úpravu vstupního školení a digitalizaci HR procesů.

4. Na kterou z nic se nejvíce těšíte a proč?

Těším se na vše, co nás tento rok čeká, některé aktivity nebudou úplně jednoduché, ať už Kolektivní vyjednávání, byť s Odborovou organizací máme dobré vztahy.
V tomto roce proběhne k 1. 4. 2024 nárůst mezd. Kompetenční model a jeho implementace do praxe nám pomůže být transparentní ve vztahu k odměňování a možnému kariérnímu růstu.
Těším se dost na změnu vstupního školení, to je jako návrat ke kořenům. Nový rozvrh, lektoři, prezentace, to je mi blízké. No a digitalizace je velké téma, tak snad se k ní v tomto roce dostaneme. V oblasti IT nás čeká hodně práce v souvislosti s kybernetickou bezpečností a zaváděním do praxe letiště.

5. Kdybyste měla kouzelnou hůlku, co byste si přála, aby se vám práce dělala lépe?

Kouzelnou hůlku bych využila na to, abychom byli doma zdraví. Pak by se i práce dařila lépe. Těžko se pracuje s plným nasazením a soustředěním, když doma řešíte nemocné děti. To mě v současné chvíli nejvíce trápí. Jsem ale ráda, že mám kolegyni, na kterou je spolehnutí a se kterou se snažíme vždy vše potřebné dát dohromady. A nesmím zapomenout na výborného, trpělivého a tolerantního šéfa. Který mi dává prostor být i mámou.

6. Lenko, co vás na vaší práci nejvíce baví?

HR je o lidech, lidé a práce s nimi mě baví, i když ne vždy je jednoduchá. Můžu říct, že jsem velmi empatický člověk, snažím se naslouchat a vnímat potřeby našich zaměstnanců. Mám radost, když se nám podaří do týmu najít člověka, který zapadne a je pracovitý. Těším mě, že se nám daří ve firmě sdílet informace, i když jich asi nikdy nebude dost. Jsem ráda, že naši zaměstnanci mají důstojné pracovní prostředí. Baví mě lidi motivovat, posouvat, dát jim možnost rozvíjet se a něco nového se naučit. Letectví má opravdu své kouzlo, ani jeden co jsem na letišti nebyl stejný, to vás nenechá usnout na vavřínech a když máte kolem sebe tým srdcařů, pak nejde, aby vás práce nebavila.